Italiensk for begyndere

Jeg var for nylig i Firenze, som er en helt fantastisk by. Og ud over sightseeing og shopping, så bød turen også på storslåede madoplevelser. For er der noget italienerne kan, så er det at lave mad. Når jeg går ud at spise herhjemme, er det sjældent, at jeg bestiller pastaretter. Det laver jeg selv så tit, tænker jeg, og vælger hellere en mere udfordrende ret, som jeg ved, jeg ikke lige giver mig i kast med. Men sandheden er, at jeg elsker pasta, så turen til Firenze var selvfølgelig en oplagt mulighed for at dykke godt ned i min pasta-passion. Og tro mig, passionen blev dyrket. Jeg smagte simple, men vidunderlige klassikere som Spaghetti Aglio Olio e Peperoncino (spaghetti med hvidløg, olie og chili) og Penne all’Arrabbiata (penne i tomatsauce med chili). Skønt, skønt! Men en pastaret, der virkelig gjorde indtryk på mig var Spaghettini pistacchi ed orata: Spaghettini med pistacienødde-sovs og havbars. Det smagte himmelsk, og det så sådan her ud:

Billedet yder måske ikke helt maden retfærdighed (kan det mon være fotografens skyld?), men det var virkelig lækkert. En lettere cremet sovs med små, bløde stykker af havbars. Jeg skal nu på jagt efter opskriften. Med de 15 italienske gloser, jeg kender til, skal det nok blive spændende.

Dette indlæg blev udgivet i Italien, Mad på rejsen, Middag i byen. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

