Boller i karry – den alternative

En af mine absolut yndlingsretter er boller i karry. Det er også en af de retter, jeg laver rigtig sjældent. For ingen laver dem som min mor, så når jeg skal på besøg hos mine forældre, bestiller jeg som regel boller i karry. Faktisk er det blevet lidt af et standardsvar fra min side, når hun spørger, hvad jeg gerne vil have at spise. Men her forleden forsøgte jeg med min egen – sundere – version. Jeg hentede inspiration hos Benedikte, men som altid var det umuligt for mig at følge en opskrift. Så her er mit take på den gode, gamle klassiker.

900 gram hakket kyllingekød (så har du også en portion til en anden dag)
Et lille skalotteløg
To fed hvidløg
Et stykke ingefær, cirka på størrelse med en terning
Et bundt frisk persille
Salt
Peber
2 forårsløg
5 gulerødder
Ca. 150 g. frossen spinat
1 dåse kidney-bønner
2 spsk. god stærk karry
1 tsk. hel kommen
Olie til stegning
Salt
Peber

Kødboller: Skalotteløg, hvidløg, ingefær og persille hakkes i en minihakker. Alternativt kan du hakke det hele rigtig fint med en kniv, men jeg har en eller anden ting med løg i kødboller – de skal helst være fuldstændig usynlige – så jeg sværger til minihakkeren. Bland det i farsen, kom salt og peber i og bland det hele godt sammen til en smidig fars. Kom eventuelt lidt vand i, hvis farsen er for tør. Form kødbollerne med en ske og kog dem i masser af letsaltet vand i cirka 10 minutter alt afhængig af størrelsen.

Karrysovs: Skær forårsløg i tynde skiver og gulerødder i tern og svits det hele i olie. Kom karryen ved og vend godt rundt. Tilsæt kommen. Hæld vand i så det knapt dækker og tilføj den frosne spinat. Lad det koge til spinaten er tøet op, tilsæt kidney-bønnerne og varm det hele igennem. Smag til med salt, peber og evt. ekstra karry, hvis du er til en god stærk sovs (det er jeg). Velbekomme!

Dette indlæg blev udgivet i Kylling, Opskrifter. Bogmærk permalinket.

Et svar til Boller i karry – den alternative

  1. Pingback: Nogle gange skal det bare være nemt … | Montiels Mad

Skriv et svar

