Skøn kold tomatsuppe

Og hvad fandt jeg så på at bruge alle de skønne tomater til? En spanskinspireret klassiker: Kold tomatsuppe. Jeg fandt inspiration i min nyeste kogebog Alletiders Karoline, en kogebog, der er blevet udgivet i anledning af Karolines Køkkens 50 års fødselsdag.

kold tomatsuppe, spansk tomatsuppe, gaspacho, tomatsuppe

Jeg er ikke så god til at holde mig til en opskrift – jeg ændrer altid et par småting – så til min kolde tomatsuppe skal du bruge:

5 store tomater
½ liter bouillon
2 fed hakket hvidløg
1 spsk balsamicoeddike
Salt
Peber
Herbes de Provence
2 gule peberfrugter
Hakket persille – til pynt

Prik tomaterne med en gaffel og kom dem i kogende vand i ca. 2-3 minutter. Hæld vandet fra, skyl dem i koldt vand, så du kan holde på dem, mens du flår dem. Skær dem herefter i tern og kom dem i en gryde sammen med bouillonen. Kom salt, peber, krydderier, balsamico og hvidløg i og lad det simre i ca. 5 minutter. Tag tomaterne af komfuret og brug enten en stavblender (det gør jeg) eller en almindelig blender til at blende suppen helt fin og lind uden tomatstykker. Skær peberfrugterne i tern og kom dem i suppen. Stil den på køl i minimum 2 timer og server med hakket persille.

Franskmanden og jeg spiste tomatsuppen til forret ad to omgange, så den kan fint række som en forret til fire personer.

Dette indlæg blev udgivet i Grønt og godt, Opskrifter, Suppe, Tomat. Bogmærk permalinket.

Et svar til Skøn kold tomatsuppe

  1. Pingback: Kold tomat/melonsuppe | Montiels Mad

Skriv et svar

