Stemningsbilleder fra Provence

På grund af motorstop blev vores tour de Vestjylland afløst af en tur til Provence. Franskmandens forældre er ikke kede af at få besøg – og vi er ikke kede af en uges ferie i Sydens sol. Her er hvad jeg fik tiden til at gå med.

jordbær, marked, provence,

Friske jordbær fra markedet – de blev serveret med iskold flødeskum til dessert.

figentræ, figener, Provence

Et figentræ i familiens have. Tre sekunder senere var den figen plukket og spist.

squash, courgette, provence, grøntsager

Klassiske Provence-grøntsager med en rekordstor squash som blikfang.

melon, cantaloup, provence, marked

Cantaloup-meloner – de sælges kassevis til næsten samme pris som en melon koster i Danmark.

Jeg elsker at besøge det lokale marked i Velleron, hvor mine svigerforældre bor. Al frugt og grønt er fra gårde i området, og man kan være sikker på, at det bliver plukket samme dag. Markedet er i øvrigt blandt de 100 bedste i Frankrig og markerer sig blandt andet ved ikke at være overrendt af turister (undtagen mig, der som en tosse render rundt med mit kamera). Måske fordi det ligger i en lille landsby så tilpas langt ude på landet, så kun de lokale kender til det. Jeg håber, I kan holde på en hemmelighed.

Dette indlæg blev udgivet i Appetitvækkende råvarer, Frankrig, Markedsdage, Sommer. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

