Hummus – helt enkelt

Der findes helt sikkert utallige måder at lave hummus på. Og efter min mening er den ene version ikke mere rigtig eller forkert end den anden. Dog er der en ingrediens, som er helt essentiel – her tænker jeg naturligvis på kikærter. Selv bruger jeg kikærter på dåse, mest fordi jeg så kan være spontan og lave en portion hummus, lige når jeg får lyst til det. Men du kan sagtens bruge tørrede kikærter, som du lægger i blød og koger.
hummus, hommus, kikærtepasta

Jeg har hentet inspiration til denne ret klassiske hummus flere steder, bl.a. i min kogebog Alias arabiske køkken af Alia Mansuri og hos Mariam.

Du skal bruge:
1 dåse kikærter
1 fed hvidløg
2 spsk tahine
Saften fra 1 citron
1 spsk olivenolie
lidt salt
1 spsk græsk yoghurt – for en mere cremet konsistens

Kom alle ingredienserne i en blender og blend løs, indtil det bliver til en blød masse. Jeg kan godt lide min hummus lidt grov i det, men er du til en mere cremet konsistens, kan du komme lidt mere græsk yoghurt i. Server den sammen med stave skåret af agurk, gulerod og rød peber – værsgo og dyp.

Kender du ikke til tahine, som er en sesampasta, så kom lidt i ad gangen og smag dig frem. Det har en ret karakteristisk smag. Tahine fås bl.a. i Irma.

Dette indlæg blev udgivet i Forret & appetizer, Grønt og godt, Kogebøger, Sauce og dip. Bogmærk permalinket.

2 svar til Hummus – helt enkelt

  1. Birgitte siger:

    Har lige spist hummus på libanesisk joint i London… Mums…

Skriv et svar

