Farserede peberfrugter fra Provence

Denne opskrift på farserede peberfrugter har jeg hentet inspiration fra hos min svigermor i Provence – den er en del af hendes faste repertoire. Jeg smagte den første gang for fem år siden, og jeg har siden spist den hver sommer, når vi er i Frankrig. Jeg kan være sikker på, at den altid står på menuen, når jeg kommer på besøg i det franske, for jeg har givet udtryk for, hvor godt jeg synes om den ret.

peberfrugt, grøn peber, rød peber, farsfyld

Det skal du bruge:
400 gram hakket fars, f.eks. kalv/flæsk eller kylling
1 lille løg
2 fed hvidløg
2 spsk Provence-krydderiblanding (Herbes de Provence)
salt, peber
½ dåse flåede, hakkede tomater
2 peberfrugter

Svits den hakkede fars til det er helt brunt, hak løg og hvidløg og kom det ved. Lad det simre til løget er blevet blødt og tilsæt så de flåede tomater og krydderierne. I stedet for en færdig krydderiblanding, kan du også smage dig frem og lave din egen blanding af Provence-krydderier med f.eks. timian, rosmarin, oregano, basilikum, eller hvad du nu synes bedst om. Lad det simre i et kvarters tid. Det er vigtigt, at farsen ikke bliver til en sovs, men forbliver fast i det. Halver peberfrugterne, fjern stilk og kerner og fyld dem med farsblandingen. Sæt dem i en varm ovn, ca. 225 grader, i 25-30 minutter. Server dem med en god salat til.

Om sommeren er Provence et skønt sted for madentusiaster, og de lokale grøntsager er flotte og lækre. Derfor laver min svigermor også tit fyldte tomater efter samme opskrift – men tomaterne er altså også nogle ordentlige krabater dernede.

Dette indlæg blev udgivet i à la Française, Hakket kød, Middag, Opskrifter og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

