En af de allerbedste kyllingeopskrifter

Lige siden jeg prøvede denne opskrift første gang, var jeg solgt. Faktisk var jeg allerede solgt, da jeg så den skønne Nigella Lawson tilberede retten på BBC. Hun kan altså noget med mad på tv.

Nigella kalder retten for Maple chicken ‘n’ ribs, men jeg har faktisk kun lavet den med spareribs en enkelt gang – jeg foretrækker ren kylling.

Kyllingelårene bliver dejligt søde og klistrede, og i kombination med den salte soja, den skarpe æblejuice og smagen af anis får man virkelig en på smagsopleveren. Og så er det så nemt at lave og tager ingen tid.

kylling, ahornsirup, kyllingelår, æblejuice

Du skal bruge:
16 kyllingelår
2,5 dl æblejuice – den mest syrlige du kan få fat på
4 spsk ahornsirup
2 spsk olivenolie
2 spsk sojasauce
2 stjerneanis
1 kanelstang – delt i to
6 fed hvidløg

Smid kyllingelårene ned i en stor frysepose og kom alle de øvrige ingredienser ved. Læg det i køleskabet i minimum et par timer – jo længere tid, jo bedre og mere intens bliver smagen. Jeg marinerer gerne kyllingerne natten over.

Når det er ved at være spisetid, så varmer du ovnen op til 225 grader. Tag kyllingelårene op af marinaden, læg dem på en bageplade eller en rist og sæt dem i ovnen i ca. 45 minutter. Og server så lækre gyldenbrune kyllingelår til f.eks. en coleslaw eller en lun kartoffelsalat.

Dette indlæg blev udgivet i Kylling, Middag, Nem mad i en fart, Nigella Lawson og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

