Inspiration til en fransk affære

Det er ingen hemmelighed, at jeg har en forkærlighed for det franske. Jeg er vild med sproget (selvom det er svært), jeg er vild med kulturen, og jeg er vild med maden. Men jeg er selvfølgelig allermest vild med Franskmanden – min egen franske affære – der sidste weekend tog mig med til livsstilsmessen Fransk Affære. Det var aldeles fantastisk: En hel eftermiddag med smagsprøver på vin, øl, ost, charcuteri, brød og olivenolie – alt med fransk fortegn. Der var også masser af inspiration til rejser, møbler, biler og ikke mindst godt fransk køkkentøj.

Vi lagde ud med en kold øl fra Brasserie du Mont Blanc, der brygger deres øl på gletsjervand fra alperne. Jeg kastede mig over hvedeøllen – La Blanche – den var dejlig frisk.

øl, fransk øl, brasserie, Mont Blanc, hvedeøl,

Dernæst prøvede vi forskellige olivenolier fra A L’OLIVIER, der laver rigtig spændende olivenolier af høj kvalitet.

fransk, olivenolie, basilikum, l'olivier

Først derefter opdagede vi Ricard-standen, der serverede den kendte sydfranske aperitif pastis. Og det var jo helt forkert, for man bør jo starte ud med pastis. Mais bon, smage måtte vi alligevel.

pastis, ricard, vand, sydfrankrig, apperitif

Efter et par spirituøse drikke var det passende at gå videre til de mere fyldige smagsprøver. Her vidunderlige pølser fra Coq & ko.

lækre pølser, franske specialiteter, tørrede pølser

Til en fransk livsstilsmesse hører naturligvis en 2 CV varevogn – en ægte fransk specialitet.

franske specialiteter, 2 CV varevogn

Jeg måtte selvfølgelig også lige have en kogebog med. En lille let sag, der – selvom det er slet skjult reklame for det franske ostemærke Président – har mange fine opskrifter og forslag til osteanretninger.

fransk, fast food, fastfood, ost,

Det var en helt igennem skøn eftermiddag for sådan en frankofil som mig. Bon dimanche.

Dette indlæg blev udgivet i Appetitvækkende råvarer, à la Française, Drinks og drikke, Inspiration, Kogebøger, Ost. Bogmærk permalinket.

2 svar til Inspiration til en fransk affære

  1. cocinafragrante siger:

    Be still my heart! Nøj hvor lyder det bare fantastisk. Ja jeg kan virkelig se, at vi deler en kærlighed for det skønne franske køkken med alle dets lyksaligheder 🙂

Skriv et svar

