Vietnamesisk hvidkålssalat

Jeg har igen været i humør til asiatisk mad – så jeg lavede denne enkle, men fantastiske vietnamesiske hvidkålssalat her til aften. Inspirationen har jeg fundet hos Nadia, der har bloggen Foodfanatic. Den kan jeg varmt anbefale, hvis man er til det asiatiske køkken.

Det er lidt af en stående joke herhjemme, at jeg liiiige laver lidt om på de opskrifter, jeg bliver inspireret af. Det kan være fordi, der er noget i, jeg ikke kan lide (eller som Franskmanden ikke kan lide), eller fordi jeg ikke lige har det ved hånden, der skal bruges. Eller fordi jeg er kreativ. Eller fordi jeg har travlt. Sådan er det også med denne opskrift, hvor jeg bl.a. har udeladt løg (fordi jeg ikke er god til friske løg) og hvidløg. Nadias oprindelige opskrift kan I finde her.

vietnamesisk hvidkålssalat, hvidkålssalat, gulerødder, kylling

Du skal bruge:
1/4 hvidkålshoved
4 gulerødder
2 kyllingefileter
1 frisk, rød chili
1 dl vand
1 dl fiskesauce
Saften fra en citron
1 spsk akaciehonning
1 pæn håndfuld koriander

Kog kyllingefileterne og lad dem køle af. Snit hvidkål og gulerødder i meget fine strimler, hak chilien og bland det hele sammen i en skål. Rør vand, fiskesauce, citronsaft og honning sammen til honningen er opløst og hæld det over salaten. Skær eller riv kyllingefileterne i stykker, hak korianderen og kom det i salaten. Bland det hele godt rundt, så dressingen og korianderen bliver godt fordelt.

Jeg har lavet denne salat et par gange, og jeg laver den sandsynligvis ikke på samme måde hver gang. Måske bruger jeg lime i stedet for citron næste gang. Måske smider jeg en ekstra chili i for at give den lidt mere spice. Og det er det, jeg elsker ved madlavning – at man kan eksperimentere og finde frem til nye smagsoplevelser. Det kan jeg kun anbefale.

Dette indlæg blev udgivet i Asiatisk, Kylling, Middag, Nem mad i en fart, Spicy food. Bogmærk permalinket.

2 svar til Vietnamesisk hvidkålssalat

  1. Franskmanden siger:

    Denne gang tror jeg, at der var en ekstra chili i den, og at jeg fik den hele… Men jeg anbefaler opskriften alligevel. Mmmm… Dejligt!

Skriv et svar

