Sprød, libanesisk salat

Denne salat har jeg smagt på forskellige libanesiske restauranter i London, Paris og Bruxelles, og jeg er simpelthen vild med den. Den er nem at lave, og den er dejlig sund med en masse sprøde grøntsager. På libanesisk hedder den Fattoush, og det er en brødsalat – det vil sige, man blander f.eks. ristet pitabrød i. Det gør jeg så ikke lige i min opskrift, så man kunne sige, at jeg på den måde ændrer hele fundamentet for salaten. Men det smager skønt alligevel. Og I ved jo, hvordan jeg elsker at ændre på opskrifter, så her får I min version.

fattoush, libanesisk salat, brødsalat, sprød salat, sumac

Det skal du bruge:
2 gulerødder i fine skiver
½ romainesalat i strimler
8 cocktailtomater delt i kvarter
5 radiser i fine skiver
1 rød peber i tern
1 håndfuld hakket, bredbladet persille
½ granatæble
1 fed knust hvidløg
3 spsk olivenolie
Saften fra ½ citron
2 tsk sumak

Bland alle grøntsagerne og persillen sammen i en stor salatskål. Mix olivenolie, hvidløg, citron og sumak godt, hæld det over salaten og vend rundt. Drys granatæblekernerne over og server en dejlig, frisk salat. Fordi salaten er sprød med en lidt syrlig smag på grund af citron og sumak, så er den rigtig god at servere med fed fisk, f.eks. røget laks.

Et lille tip: Granatæblekernerne kan godt være lidt genstridige at få ud – jeg holder granatæblet hen over en skål og slår på det med en ske, så de falder ned i skålen. Sæt gerne skålen ned i vasken, da det godt kan grise lidt.

Lidt om sumak: Det er et lidt syrligt krydderi, som jeg desværre ikke har haft held med at finde herhjemme. Jeg har købt det i London på en libanesisk restaurant, men man kan også bestille det hos E-Deli. Man kan sagtens lave salaten uden – det har jeg selv gjort flere gange.

sumak, sumac, libanesisk krydderi

Dette indlæg blev udgivet i Grønt og godt, London, Middag, Nem mad i en fart, Opskrifter, Salater. Bogmærk permalinket.

Et svar til Sprød, libanesisk salat

  1. Pingback: Spicy æblesalat – lækker til pulled pork | Montiels Mad

Skriv et svar

