Sauce bolognese med masser af grønt

Alle børns livret: Spaghetti med kødsovs. Også kaldet spaghetti bolognese. Da jeg var barn, var det også min livret, og jeg er sikker på, at det var en af de første retter, jeg lærte at lave. Siden da har jeg lavet den et utal af gange og i et utal af variationer, og den er stadig en af de retter, jeg ofte vender tilbage til. Denne her udgave er nok mest for voksne, fordi jeg tilsætter rødvin, men til gengæld er også den smækfyldt med grøntsager – og det er jo som bekendt sundt.

kødsovs, spaghetti, bolognese, sauce bolognese

Det skal du bruge:
500 gram hakket oksekød
4 gulerødder skåret i fine tern
1 fennikel skåret i fine tern
1 løg skåret i fine tern
3 fed hvidløg skåret i skiver
3 store tomater skåret i tern
2 dl rødvin
2 dl grøntsagsbouillon
1 tsk cayennepeber
En lille dåse tomatpuré,  ca. 70 gram
Salt
Peber
Oregano
Olie

Varm olien op i en gryde og svits gulerødder, fennikel, løg og hvidløg i ca. fem minutter. Kom herefter kødet i og svits til det er blevet brunt. Hæld herefter rødvin og bouillon ved sammen med de hakkede tomater og bring den i kog. Krydr så saucen med cayennepeber, oregano, salt og peber og lad den stå og simre i ca. 30 minutter – eller indtil tomaterne er blevet helt blødt ud. Kig til den undervejs og giv den lidt ekstra bouillon, hvis den bliver for tør. Server med rygende varm spaghetti og gerne et glad rødvin til – nu er flasken jo alligevel åbnet. Velbekomme.

tomater, solmodne tomater, kødsovs, bolognese

Dette indlæg blev udgivet i Hakket kød, Middag, Oksekød, Opskrifter, Simremad. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

