Strandkål – fra naturens spisekammer

Jeg er slet ikke den type, der går i skoven eller på stranden for at plukke vilde urter og andet spiseligt. Som den bypige, jeg er, tager jeg i forvejen sjældent i skoven, og jeg er heller ikke inde i, hvad man kan finde hvor og på hvilken årstid. Men det hænder dog, at jeg bevæger mig ud i naturen, som jeg gjorde her til Kristi Himmelfartsdag. Sammen med mine forældre tog Franskmanden og jeg til Røsnæs i nærheden af Kalundborg – et område med en rigtig flot natur og også en spændende historie. Stranden var fyldt med disse grøn-lilla planter, som jeg ikke tænkte videre over. Indtil min mor – der er lidt mere velbevandret inden for planteviden – fortalte, at det var strandkål, og at det skam kunne spises. Det måtte jeg prøve, man er vel lidt nysgerrig. Så vi plukkede en god portion med hjem, og spiste kålen samme aften.

strandkål på stranden
Sådan så den ud, da vi fandt den på stranden på Røsnæs. Det er vildt, at den kan vokse blandt alle de sten, men flot ser den ud.

Strandkålen blev tilberedt helt enkelt. Jeg plukkede bladene af stænglerne, hakkede dem fint og vendte dem i smeltet smør i få minutter, og så blev strandkålen serveret til en god bøf. Kålen har en let bitter smag, men stadig mildere end f.eks. den bitre radicchio-salat. Du kan også lave en god dressing og servere strandkålen som en frisk salat, for den smager også godt rå.

Strandkål – først frisk, dernæst tilberedt.

Dette indlæg blev udgivet i Grønt og godt, Opskrifter, Salat, Salater, Sommer. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

