Libanesisk Raheb-salat

Når jeg har lyst til en salat, der afviger lidt fra den gængse type med grønne blade, så falder mit valg tit på den libanesiske Raheb-salat. Det er en salat, der står og falder med råvarerne, så derfor smager den allerbedst, når jeg laver den af helt friske og solmodne ingredienser, der sprudler af sommer. Jeg har aldrig smagt salaten i dens hjemland – jeg har aldrig været i Libanon – men jeg til gengæld har jeg fået den ved flere lejligheder i Egypten, hvor libanesisk mad er meget udbredt.

Raheb salat, libanesisk salat

Det skal du bruge:

3 Auberginer
3 Tomater i tern
2 Peberfrugter i tern – brug røde eller gule (som du ser på billedet har jeg givet den gas med de gule pebre :-))
1 Chili uden kerner
1 bundt hakket persille
Salt
Peber
Saften fra ½ citron
2 fed hakket hvidløg
Olivenolie

Prik auberginerne med en gaffel og bag den i en 225 graders varm ovn i ca. 40 minutter – de skal blive helt bløde. Vend dem halvvejs. Halver de bagte auberginer, skrab kødet ud og hak det groft. Bland nu auberginekødet sammen med resten af ingredienserne og server til grillet okse- eller lammekød – eller som en lækker vegetarret i sig selv. Velbekomme!

Dette indlæg blev udgivet i Grønt og godt, Mellemøsten, Opskrifter, Salat, Salater, Sommer. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

