Egyptisk courgettegratin

Der findes rigtig mange gode madblogs ude i det ganske, danske land. Stor variation med inspiration fra alle fire verdenshjørner – der er altid noget godt at finde derude. Men en gang imellem pakker jeg altså også den virtuelle kuffert og tager sydpå til min mands hjemland og ser, hvad de fransksprogede bloggere har at byde på.

Det gode ved det franske køkken er, at det indeholder så meget mere end de traditionelle retter, som man finder på de mange franskinspirerede bistroer, der er kommet til på den københavnske restaurant-scene i de senere år. Misforstå mig ikke, jeg er vild med det franske bistrokøkken, men det glæder også mine interkulturelle smagsløg at spise mange af de nordafrikanske specialiteter, som er blevet så velintegreret på franske spiseborde.

Derfor bliver jeg inspireret, når jeg finder en blog som Minouchkas, som helt poetisk hedder ‘Passion culinaire pour une cuisine passionante’ – det er altså syndt at ødelægge det med en oversættelse, så jeg håber, I forstår (hvis I altså ikke taler fransk). Hos Minouchka har jeg fundet denne enkle og vidunderlige courgettegratin. Den får sin eksotiske smag fra varme krydderier som spidskommen, nelliker og kanel, som man selvfølgelig kan skrue op og ned for som man ønsker.

courgette gratin, squash gratin, zuchini, gratin, gratineret squash, gratineret courgette

Det skal du bruge:
500 gram hakket oksekød
3-4 courgetter
2 tsk tørret ingefær
3 tsk sød paprika
2 tsk spidskommen
6 hele nelliker
8 grønne kardemommekapsler
1 tsk kanel
200 gram revet cheddar
Olie

Kom kardemommekapslerne i en morter, knus dem og tag kapselskallerne op. Kom herefter nellikerne i morteren, knus dem og tilsæt resten af krydderierne. Bland dem godt. Varm olien op i en gryde og svits hurtigt krydderierne – de må ikke brænde på! Kom hakkekødet i gryden og brun det. Skær courgetterne i tynde skiver og læg et lag courgetteskiver i bunden af et smurt, ovnfast fad. Fordel det brunede kød på courgetterne og læg herefter endnu et lag courgetter på.

Jeg har skrevet et ca. antal courgetter i ingredienslisten, fordi størrelsen på courgetter, dit fad og hvor tykke, du skærer skiverne, selvfølgelig har en betydning for, hvor mange du skal bruge.

Til slut fordeler du den revne ost i fadet og bager gratinen ca. 30-40 minutter ved 200 grader. Bon appétit!

Dette indlæg blev udgivet i à la Française, Frankrig, Hakket kød, Inspiration, Middag, Oksekød, Opskrifter, Ost. Bogmærk permalinket.

2 svar til Egyptisk courgettegratin

  1. Sofie siger:

    Den ser sørme lækker ud!

Skriv et svar

